1. Identifiera relevanta sökord
Att hitta bra sökord att optimera din Linkedin-profil med kan ta tid och kräver efterforskning. Genom att använda Linkedin:s sökfunktion, titta på jobbannonser och fråga andra professionella kan du få en bättre förståelse för vilka sökord och fraser som är relevanta för din profil och bransch.
Gör research om din bransch
En bra början är att göra research om din bransch och undersöka vilka termer som används vanligtvis. Genom att känna till branschspecifika sökord och fraser kan du anpassa din profil för att bättre matcha sökningar av rekryterare och andra professionella inom din bransch.
Använd Linkedin:s sökfunktion
Linkedin har en sökfunktion där du kan söka efter andra personer inom din bransch eller som har liknande befattningar som du. Du kan använda denna sökfunktion för att se vilka sökord som används av andra personer med liknande bakgrund som du.
Titta på jobbannonser
Att titta på jobbannonser inom din bransch kan ge dig en idé om vilka sökord och fraser som arbetsgivare använder i sina annonser. Dessa sökord kan du sedan använda för att optimera din profil för att bättre matcha dessa jobbannonser.
Fråga andra professionella
Fråga andra professionella inom din bransch vilka sökord och fraser som de använder när de söker efter personer med liknande bakgrund som du. Detta kan ge dig värdefull information om vad som söks efter i din bransch och vilka sökord som är mest relevanta.
2. Implementera sökorden i din Linkedinprofil
Genom att använda sökordsoptimering på din Linkedin-profil kan du öka dina chanser att dyka upp i våra sökresultat när vi, och andra företag, söker efter din specifika kompetens på Linkedin. Tänk på att använda relevanta sökord och fraser på rätt ställen på din profil, inklusive i din rubrik, sammanfattning och arbetslivserfarenhet.
Använd relevanta sökord i din rubrik
Din rubrik är en av de viktigaste delarna av din profil. Rubriken är det första vi ser kopplat till ditt namn så se till att använda relevanta sökord och fraser som beskriver din kompetens och erfarenhet på ett tydligt och koncis sätt.
Använd sökord genomgående i texten i din profil
Det finns flera potentiella områden i Linkedinprofilen där du kan implementera dina sökord på err naturligt sätt. Först och främst ges möjligheten i din ”sammanfattning” där du kan använda ytan till att kort sammanfatta din bakgrund, och förtydliga vad du vill framåt.
För att göra din arbetslivserfarenhet mer sökbara, inkludera relevanta sökord och fraser i beskrivningen av dina tidigare jobb. Var specifik och använd branschspecifika termer och ord som kommer att hjälpa dig att stå ut från mängden.
Använd sökord i segmentet ”kompetenser”
Mot slutet av profilen finns ett segment som många glömmer bort, och det är ”kompetenser”. I segmentet kompetenser kan du ta chansen att förtydliga dina kunskaper.
3. Skriv inlägg och artiklar kopplat till dina yrkesområden
Att publicera relevant och värdefullt innehåll på Linkedin är ett utmärkt sätt att visa dina kunskaper och experter inom din nisch och bygga ditt personliga varumärke. Fundera på vad som är viktigt för din målgrupp och vad du kan erbjuda dem. Skriv inlägg, artiklar, eller ladda upp videor som ger mervärde till din målgrupp och hjälper dig att bygga relationer och synas som en auktoritet i din bransch.