Hur arbetar du med teamet och motiverar dem under en interimperiod?
Först försöker jag hämta hem så mycket information jag kan innan jag börjar uppdraget från de som anlitat mig. Det är alltid första steget. Sen identifierar jag nyckelpersonerna. Det behöver inte alltid vara underliggande chefer, det kan vara controllers, HR eller andra inom organisationen.
Det är inte ovanligt att anledningen till att jag är där är att det hänt något ganska dramatiskt. Någon har fått gå väldigt snabbt eller där någon har blivit sjuk och kan inte fullfölja sitt uppdrag. Då handlar det ofta om att gjuta lite olja på vågorna och först skapa lite lugn.
Jag sitter ner och har strukturerade enskilda samtal på minst en timma med alla nyckelpersoner, och ibland fler, för att få deras bild av det ärliga nuläget. Ber personerna att ge sin bild av läget och av verksamheten. Vad deras utmaningar är samt hur dom står, mår och känner. Vilket stöd behöver du från mig? Det är viktigt för mig att skapa mig en bild från organisationens håll, och inte enbart från uppdragsgivaren. Det tar tid, men det är i de mellanmänskliga mötena som man faktiskt kan göra störst skillnad med att få med personalen på resan.
Jag brukar ställa frågan; om du hade fått det här uppdraget, vad hade du börjat? Man får ofta väldigt ärliga svar. Jag har samma grundfrågor, men sen skiljer sig frågorna åt mellan uppdragen. Med de sammanfattade svaren som grund har jag en bra karta kring vart man ska börja och sen gäller det att skapa några enkla förbättringar genom att plocka de lågt hängande frukterna först. Jag använder ofta gyllene snittet. Fokuserar på de 20 % av handlingar eller mätetal som ger 80 % av effekten. Om du lägger 80 % av energin på de 20 % så kommer du få en stor utveckling på det.
Finns det här en oro? Hur kan vi släcka den? Finns det någonting som behöver göras direkt? Kan vi göra det nu direkt så att folk känner att det händer grejer? Kartan jag bygger i mina samtal om det ärliga nuläget skapar en bra grund för hur jag ska arbeta och skapa förtroende genom uppdraget.
Hur skulle du säga att din roll som interimschef skiljer sig från andra chefsroller du har haft?
Framför allt eftersom de inte är långsiktiga. Det är just det som är den stora skillnaden – att du anlitar ofta en interimkonsult för att göra någonting rätt konkret. Sen kan det förändras under uppdragets gång. Jag har ju varit med om att man flera gånger förlängt uppdraget och då har vi kanske bytt lite inriktning.
Ett interimuppdrag går oftast ut på att du ska optimera och arbeta bort dig själv. Och det är skillnad från ett vanligt chefsuppdrag. Där hoppas man ju att man ska få vara kvar utveckla under en längre tid.
Vilka erfarenheter tar du som interimchef med dig som du tror kan hjälpa dig i framtida uppdrag?
Man tar med sig något från varje uppdrag, oavsett hur stort eller litet det har varit. Nu har jag jobbat mycket på kommunala sidan men i min bakgrund har den absolut största delen fortfarande varit på privat sida.
Från varje uppdrag tar jag med mig en större förståelse. En offentligt styrd verksamhet är lite annorlunda än en privatstyrd. Jag har tagit med mig att man behöver prata på ett annat sätt i en politiskt styrd organisation, man kan inte agera riktigt så spontant som du kan göra i en privat organisation.
En styrka med att ha arbetat som interimschef under så pass många år är att de flesta som anlitar mig nu vet vad jag gjort förut. Jag står på en mycket starkare plattform där jag upplever att man lyssnar mer på mig nu från början än man gjorde förut så jag får större genomslagskraft och legitimitet inom organisationen från början.