Vad är viktigast för Yaskawa när det gäller rekrytering av personal?
På Yaskawa ser vi potentialen hos våra medarbetare och det finns ingen tveksamhet om att medarbetaren ska få en möjlighet att utvecklas och leva upp till den potentialen. Jag tycker det är häftigt att uppleva hur vår verksamhet är så fokuserad på både den individuella utvecklingen hos människorna på företaget liksom våra produkter och affärsmöjligheter.
Det finns till exempel många medarbetare som växt från en roll till en annan. Det handlar inte enbart om att fylla en viss roll utan vi att vi satsat aktivt på vår personal genom exempelvis internrekryteringar, synliggörande och utbildningar. Vi är inte rädda för att satsa på det vi det vi tror på, vilket varit en viktig förutsättning i vår tillväxtresa.
Vad har varit mest positivt med samarbetet med Unik?
En av anledningarna till att vårt samarbete med Unik fungerar så bra är att det finns en förståelse för vilken typ av människor som passar hos oss – inte enbart vilken teknisk kompetens som efterfrågas. Vi har flera exempel där Unik har föreslagit en kandidat som man anser passar in i vår organisation. Även om det inte var det vi efterfrågade just då är huvudsaken att vi får in personen i en roll som sedan kan justeras. Utan den nära relationen med Unik hade många proaktiva rekryteringar förmodligen inte blivit av.
Hur är det att jobba på Yaskawa?
För mig som närmast kommer från en större tillverkande industri tidigare finns det både likheter och skillnader. På Yaskawa arbetar vi mer i projektform och det kräver en hög förmåga att kunna både tänka om och ställa om. Personalen behöver vara flexibel, lösningsorienterad och anpassningsbar.
Något som jag noterade när jag började här var att det pratades mycket om ”onboarding”, för att medarbetare ska hitta sin plats och den trygghet i organisationen som är så värdefull. Speciellt i en organisation som är under ständig förändring och tillväxt. När individer flyttar mellan olika projekt och avdelningar är det oerhört viktigt att man känner en trygghet både till organisationen och med varandra, något som är en framgångsfaktor.