Skriva CV tips
Receptet för perfekta mixen i hur ett cv ska se hur är svårt eftersom alla har så olika profiler och bakgrund. Men en tumregel för att skapa ett professionellt cv är att göra det lättöverskådligt och att anpassa ditt cv efter varje jobb du söker.
Har du många års tidigare erfarenhet bör du välja exempelvis vilka projekt du lyfter fram och vad du vill framhäva som viktigast för just denna rollen. Alla dina tidigare roller kanske inte behöver få 5 raders beskrivning utan välj istället att lägga större fokus och beskriv mer om dina senaste eller mest relevanta roller för de specifika tjänsten du söker. Söker du en tjänst som specialist och vill mer i detalj beskriva dina projekt? Skapa en portfolio/projektbilaga som du kan dela med dig av tillsammans med ditt cv.
Har du istället färre års arbetslivserfarenhet kan du lyfta fram annat som kan vara intressant för att styrka dina kompetenser. Har du exempelvis agerat tränare för något lag, varit lagkapten, sålt jultidningar med lyckat resultat, spelat mycket dator och därigenom införskaffat dig relevanta kompetenser inom datorvana och engelska. Här kan enbart din kreativitet sätta gränser. Ge oss CV-läsare lite av din personlighet och varför du skulle kunna passa för rollen mer än bara exempelvis en utbildning.
Sen finns det hygienfaktorer som är viktiga att se över. Om du skriver om ett gammalt cv är det viktigt att du tittar över språket. Det som var nutid kanske behöver ändras till dåtid? Har företaget du jobbat på bytt namn och nu känns igen under ett annat namn kan du lägga till en notis om detta för att öka igenkänningsfaktorn. Har du uppdaterat dina kompetenser så som datorprogram eller certifikat?
Vad är ett cv?
Ett CV, eller Curriculum Vitae, är en sammanfattning av en persons utbildning, erfarenhet och kompetenser. Det används som en grund för att sätta samman en ansökan till en tjänst eller en utbildning, och syftar till att visa upp en persons kvalifikationer för en specifik roll eller position. Ett CV innehåller oftast information om en persons namn, kontaktuppgifter, utbildning, arbetserfarenhet och eventuella intyg eller meritförteckningar. Det kan också innehålla personliga egenskaper och mål, samt referenser från tidigare arbetsgivare eller lärare.